Kjenn dine flyrettigheter som funksjonshemmet

Enten du skal på ferie til Lanzarote eller besøke venner i København, har du som funksjonshemmet krav på å få gratis hjelp på flyturen.

Europeisk lovgivning sikrer gode forbrukerrettigheter for alle flypassasjerer, men det er likevel mange funksjonshemmede som opplever utfordringer i forbindelse med reise. Forbrukerrådet/Forbruker Europa hjelper deg gratis om du opplever problemer på flyreisen som funksjonshemmet.

Denne artikkelen er i sin helhet hentet fra Forbrukerrådets nettside

Krav på hjelp

Flyplassene er ansvarlige for å hjelpe deg, enten du har problemer med å komme om bord, eller må ha med medisinsk utstyr eller hund.

– Reiser du i EU/EØS, skal du som funksjonshemmet ikke bli belastet ekstra kostnader som oppstår på grunn av behov for assistanse, for eksempel innsjekking av ekstra medisinsk utstyr, transport av hjelpehund eller rullestol. Du skal også få hjelp til å komme frem på flyplassen og om bord i flyet. Dette gjelder også ved mellomlandinger, sier Ragnar Wiik, som leder Forbruker Europa.

Bestill i god tid

For å være sikret hjelp på flyplassen, er det viktig å gi beskjed i god tid.

– EU-reglene krever at man gir beskjed til reiseoperatør eller flyselskapet minst 48 timer før avreise for å sikre at de har folk til å assistere på flyplassen. Det er også begrenset hvor mange rullestoler og hjelpehunder som er tillatt på flyene. Flyselskapene har god informasjon om dette på sine nettsider, så det er viktig å sjekke og booke assistanse allerede ved bestilling av billettene, sier Wiik.

Det er også lurt å ha med legeerklæring på engelsk for en del diagnoser og medisiner.

– I fjor opplevde en britisk flypassasjer med Crohns sykdom å bli nektet ombordstigning fordi flyselskapet mente hun var beruset. Uten legeattest mistet hun flyet. En del medisiner kan også kreve attest fra lege eller apotek for å hindre problemer ved tollkontroll, sier Wiik.

Dersom du har gjort det du skal, og likevel ikke kommer med bestilt avgang, vil du normalt komme med neste, og du kan ha krav på kompensasjon.

Klag gratis

Oppstår det problemer på reisen, selv om du har meldt fra innen 48 timer, er det viktig å klage så raskt som mulig. EUs flyrettigheter er gode, men forholdsvis kompliserte, da de avhenger både av distanse og forsinkelse. Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator gjør det enkelt å fine ut hva man har krav på underveis. I etterkant kan Forbruker Europa hjelpe med å klage.

Forbrukerrådets reisetips

  • Bestill assistanse i god tid, minst 48 timer før fremmøte.
  • Ved problemer på flyplassen, sjekk flyrettighetskalkulatoren.
  • Be flyselskapet om hjelp.
  • Etter reisen kan du klage til flyselskapet. Bruk e-post slik at du har dokumentasjon.
  • Dersom flyselskapet avviser kravet, kan du klage til Forbruker Europa for reiser innenfor EU/EØS. Du finner mer informasjon hos Forbruker Europa.

Les også